سفارش تبلیغ
صبا ویژن

zomord

نظر

پرورش و نگهداری بنت قنسول

 

مشخصات: اسم علمی بنت القنسول Euphorbia pulcherrima ، از خانواده Euphorbia میباشد.این گونه بومی مکزیک است و ارتفاع آن به یک متر وگسترش آن به 45 سانتی متر می رسد. برگهای آن بیضوی، سبز روشن با لبه صاف یا کمی دالبر دار دیده می شود. گلهای بنت القنسول به وسیله تعداد زیادی براکت بیضوی احاطه شده اند. گلها وبراکته ها در اواخر پاییز ظاهر می شودند. براکته ها معمولا قرمز رنگ بوده ولی به رنگ های سفید و صورتی نیز وجود دارند. گل های این گیاه جنبه زیبایی ندارند و بیشتر زیبایی گیاه به خاطر براکته های رنگی هست .

این درختچه خزان پذیر تا 40 سانتی‌متر گسترده میشود و دارای برگ‌های سرنیزه‌ای شکل بوده و در زمستان براکته‌های قرمز رنگ آن ظاهر می‌شوند . این گیاه روز کوتاه بوده به همین دلیل در پائیز گل می دهد و تمام زمستان دارای گل می باشد . برگها در شرایط نا مناسب دچار ریزش می شود . ارقامی که در حال حاضر موجود است در رنگ های مختلف از سفید ،قرمز ،زرد ،صورتی و مرجانی میباشد.

 

مراقبت و تکثیر گل کریسمس یا بنت قنسول 

رنگ های بنت قنسول یا گل کریسمس یا گل یلدا

 

نگهداری و مراقبت از بنت قنسول یا گل کریسمس : بنت قنسول گیاهی ارزان و آسان برای مراقبت میباشد. اما نکاتی مهمی داره که اگر در نگهداری از این گیاه رعایت نکنید به مشکل می خورید . پس با بوستان همراه باشید .

 

بنت القنسول به نور متوسط تا زیاد گرمای معمولی، خاک بیشتر مواقع خیس، رطوبت هوای 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

 

نکات آبیاری : به نظر بنده بیشتر مشکل بنت قنسول آبیاری قبل از خرید توسط فروشنده  و بعد از خرید توسط شما می باشد . بنت قنسول رطوبت را بسیار دوست دارد اما با این حال اگر در آبیاری زیاده روی شود، خیلی زود ریشه های گیاه از بین می روند و گیاه خشک می شود. بسته به شرایط محیط آبیاری 2 تا 3 بار در هفته کافی است.

 

دقت کنید گلدان از زهکش مناسب برخوردار باشد تا آب اضافی خارج گردد. بهتر است بین گلدان و زیر گلدانی باید فاصله باشه تا محیطی باتلاقی به علت آب های اضافی موجود در زیر گلدانی در ته گلدان به وجود نیاید. هر وقت که خاک نیمه مرطوب بود آبیاری رو انجام بدید. آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و ریزششون میشه و درنهایت گیاهتون از بین میره! خشکی کشیدن زیاد هم باعث خشکی برگ ها و ریزش میشه.

 

نکته مهم : توجه داشته باشید هنگام آبیاری، آب به برگهای گیاه نرسد زیرا باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی برگ میشود. این گیاه نیازی به آب پاشی برگ ها ندارد .  آبپاشی برگ های بنت قنسول باعث ریزش برگ ها می شود .

 

رنگ آبی و زیبای بنت قنسول

بنت قنسول آبی که البته هنوز از نزدیک ندیده ام . ( گل کریسمس یا گل یلدا )

 

خاک مناسب : به خاکی با زهکش مناسب احتیاج داره تا خاک باتلاقی نشود و آب اطراف ریشه باقی نمونه و باعث ریزش برگ ها نشود، مخلوطی از خاک برگ و خاک جنگلی  یا ترکیب پیت ماس+پرلیت یا خاک برگ+کوکوپیت+پرلیت برای رشد و نمو این گیاه مناسب است.

 

کود دهی : کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان 3 گرم در لیتر هر هفته یکبار از خرداد تا آبان ماه مورد استفاده قرار داد .این گیاه در زمان گلدهی نیازی به کود نداره و برای تقویت در اتمام زمان گلدهی ماهی یک بار از کود 10-10-10ویا 20-20-20 البته با نصف غلظت نوشته شده روی بسته بندی کود استفاده کنید.

 

ریزش برگ ها و گل ها می تواند از کمبود نیتروژن و کمبود ازت باشد ، دقت کنید که کودهی بیش از اندازه هم به گیاه آسیب میرسونه.

 

گرما و دمای مناسب بنت قنسول : در زمستان در جای گرم دور از وزش بادو بخاریها و اجاقهای گازی قرار گیرد. بهترین دما برای گیاه بنت قنسول بین 14 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. محیطی که برای این گل مناسب است، گرم و اندکی مرطوب است، ولی اگر محیط در پاییز بیشتر از نیاز گرم باشد، زمانگل دهی به تاخیر می‌افتاد. 

 

توجه اقتصادی : اگر گلهای این گیاه در اسفند ماه برداشت شوند شاخه های گل دهنده بلند می شوند و از لحاظ گل بریده دارای ارزش می باشد .

 

کاشت و تکثیر بنت قنسول

گلدان های زیبای بنت قنسول

 

گلدهی بنت قنسول یا گل کریسمس یا گل یلدا :

 

این گیاه در اواخر پاییز شروع به گل دادن می‌کند و در تمام طول زمستان گل‌های خود را نگه می‌دارد.بنت قنسول گیاهی روزکوتاه است، یعنی در شرایطی گل‌های آن پدیدار می‌شوند که ساعات روز از شب کوتاه‌تر باشند.

 

برای آنکه گیاه شما در فصل‌های سرد سال گل دهد، باید آن را در فضایی قرار دهید که شب‌ها هیچ نوری به آن نرسد، اگر تا دیر وقت لامپ های منزل روشن هستند پیشنهاد می شود  در شب تا زمانی که خانه شما روشن است، یک کیسه‌زباله مشکی بر روی آن کشیده و زمانی که لامپ‌ها را خاموش کردید رویش را بردارید.

 

نکته مهم  در نگهداری بنت قنسول این است که دمای خانه خود را زیاد بالا نبرید، چراکه دمای بالا از قرمز شدن گیاه شما جلوگیری می‌کند. یا اینکه گیاه را نزدیک بخاری و یا لوازم گرمایشی نگهداری نکنید .

 

اگر شرایط مهیا باشد براکته های رنگی می توانند از اواخر تابستان نمایان شوند و از اردیبهشت ماه به دلیل گرم شدن هوا رنگ برگ ها سبز میشه و این امری عادی هست .

 

نکته : روزهای ابری و افزایش طول شب باعث تسریع در گلدهی بنت قنسول می گردد.

 

علت ریزش برگ های بنت قنسول

بنت قنسول ابلق

 

تکثیر و قلمه گیری از بنت قنسول :

بهترین فصل و زمان تکثیر و قلمه زدن بت قنسول : از این گیاه می توانید در اسفند ماه ، بهار و حتی تابستان قلمه تهیه کنید که رشد زیادی خواهد داشت و برای گل بریده مناسب می باشد . اما اگر می خواهید گیاه گلدانی داشته باشید بهتر است قلمه خود را در شهریور ماه یا اوایل پاییز بگیرید .

 

نحوه تکثیر : گیاه نبت القنسول را می‌توان از اواسط بهار تا اوایل تابستان، زمانیکه براکته های صورتی، قرمز و یا کرم رنگ تولید می کند، تکثیر کرد. در این زمان گیاه شروع به تولید ساقه های جدید میکند

 

پس شما در مرحله اول  با یک چاقوی تیز قلمه های انتهایی ساقه را جدا کنید. 2-  سپس آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید 3- هر کدام را در گلدانی با قطر دهانه 6 یا 8 سانتیمتر بکارید.

 

نکته : برای ریشه دار شدن قلمه ها بین 5 تا 7 هفته زمان لازم است .

 

یاد آوری :

 

* هر چه قلمه ضخیم تر باشد ، گل درشت تری تولید خواهد کرد .

 

* افزایش دما در روزهای پاییز گلدهی را به تاخیر می اندازد .

 

* این گیاه اگرچه سمی نیست، اماکسانی که به لاتکس حساس هستند ممکن است نسبت به آن واکنش های آلرژیک نشان دهند .

 

تمام انواع رنگ های بنت قنسول

منبع:bostane